Home » Blog » Dominic Vleer: Succesvol blond

Dominic Vleer: Succesvol blond

 Wij kappers houden van blond haar, onze vele blondklanten ook. Toch merk ik in de praktijk tijdens mijn masterclasses dat we nog onzeker zijn om blondines te kleuren. Daarom deel ik hier een aantal tips & tricks om de blondkleuringen en de behandelingen die daarbij horen in jouw salon nog succesvoller te maken. 

Diagnose & advies

Bij iedere behandeling die je in de salon uitvoert, hoort een diagnose. In het bijzonder bij kleuringen en helemaal bij blondkleuringen. Voordat ik een blondkleuring toepas bij een klant verzamel ik zo veel mogelijk informatie over de geschiedenis van het haar. Ik bekijk de haarkwaliteit, de lengte en dikte en ik onderzoek indien aanwezig de restkleuring. Bij een klant die niet eerder in mijn salon is geweest, vraag ik wat er de voorgaande kleuringen is gedaan. Bespreek de wensen van de klant en geef een eerlijk en vooral realistisch beeld/advies van het eindresultaat. Wees in jouw diagnose en advies doortastend en laat niets aan het toeval over. 

De juiste educatie 

Iedere succesvolle kleurservice in jouw salon begint met het eigen maken van de juiste kleurtechnieken en productinformatie. Door het jaar heen geef ik masterclasses en in-salon trainingen. Door de lockdowns was het het afgelopen jaar niet mogelijk om masterclasses te verzorgen en zo ben ik ook op YouTube een kanaal begonnen. Hier deel ik makkelijke step-by-step video’s en inspiratie voor haarkleuringen. Door je te blijven ontwikkelen, ben je in staat de trends te vertalen naar mooie haarkleuren in de salon. Op deze manier kun je inspelen op de behoefte en wensen van jouw klanten.

Producten & tools

De juiste producten zijn van essentieel belang tijdens het ontkleuren/lichter kleuren van het haar. Ik maak gebruik van Blond Studio. L’Oréal Professionnel heeft deze lijn onlangs gelanceerd. Met de producten kun je het haar bijvoorbeeld gemakkelijk freehand kleuren door middel van een Clay ontkleuring of het haar snel de maximale verheldering geven met behoud van de conditie van het haar. Daarbij maak ik bij iedere behandeling gebruik van Metal Detox. Ook is het belangrijk om de juiste folies, kammen, afdeelklemmen en kwasten te gebruiken om het gewenste effect te bereiken. 

Tijd & geld 

Als je een afspraak maakt met een klant voor een blondkleuring bespreek dan vooraf goed welke behandeling er gewenst wordt en plan daar voldoende tijd voor in. Ik merk dat in de praktijk vaak ‘tijd kost geld’ wordt geroepen, maar als je te weinig tijd voor een behandeling berekend is je klant niet tevreden en dat kost uiteindelijk nog meer geld. Bespreek ook altijd voordat je de behandeling gaat uitvoeren wat de totaalkosten van de behandeling zijn. De klant weet dan waar zij aan toe is en jij kan vooraf een totaalservice berekenen om alles uit de behandeling te halen. 

De juiste planning 

Ieder haartype vraagt om een andere behandeling. Bij het maken van een afspraak is het dan ook verstandig om door te vragen. Door de juiste vragen te stellen, kom je erachter hoeveel tijd je voor een behandeling moet berekenen. Knip bijvoorbeeld eerst het haar voordat je gaat kleuren of plan bij een toner en nabehandeling extra tijd in. Op deze manier streef je naar een optimale en efficiënte planning. 

Advies voor thuis en touch up service 

Hoe kan jouw klant na de kleuring de kleurservice die je hebt uitgevoerd zo lang mogelijk in optimale conditie houden? Dat is de vraag die jij jezelf bij iedere klant moet stellen. Natuurlijk door de juiste producten voor thuisgebruik, maar geef bijvoorbeeld ook tips over hoe het haar gewassen moet worden, hoe lang het product in moet werken en wat te doen met het haar op vakantie. Ook kun je een touch up service aanbieden. Deze service zou ik adviseren bij haarkleuren die snel teruglopen, denk hierbij aan blond en roodtinten. Laat de klant na twee of uiterlijk drie weken terugkomen voor een toner touch up behandeling. Bereken deze direct mee in de prijs bij je eerste behandeling. Zo krijgt de klant het idee dat het een servicebehandeling is die bij de vorige behandeling hoort. Op deze manier houd jij de controle over de kleur. Jouw klant is immers je visitekaartje!



Meer blogs

Pin It on Pinterest