Home » Blog » Jeannette Koops: De olifant in de kamer
jeanette_kleinlr

Jeannette Koops: De olifant in de kamer

In mijn dagelijkse routine valt het mij op, dat er patronen zichtbaar zijn die zijn ingesleten. Handelingen die je automatisch doet, zonder erbij stil te staan of zonder er bijzonder grote waarde aan te hechten. Wanneer poets jij je tanden? Als je al bent aangekleed of nog niet? Poets je de tanden onder de douche of pas na je ontbijt? Trek je eerst je linker sok aan en dan de rechter, of eerst je ondergoed en dan pas je sokken? Ik wed dat je gaat nadenken en dat je je waarschijnlijk niet bewust bent van dit onderbewuste proces. 

Hoe zit dat zakelijk dan in elkaar? Wat doe je bewust en wat op de automatische piloot?

Doe je iedere week de boekhouding, betaal je de rekeningen en kijk je naar de balans?

Of ben je creatief zo druk, dat je één keer in de maand een poging doet. 

De volgende vraag is hoe je dat doet op de werkvloer. Weet je waar je geld verdient en waar je het verliest? 

Welke dienst/service levert de meeste omzet op en welke het minste? Of doe je al jaren wat je doet?

Het zogeheten verdienmodel is de manier waarop je geld verdient. Het is een optelsom van je kostprijs, het product dat je gebruikt, jouw creatieve opslag en de hoeveelheid winst die je wilt behalen. Alle verdienmodellen en kostprijsberekeningen die tot nu toe gehanteerd zijn, kun je overboord gooien. Je kunt onmogelijk hetzelfde doen en berekenen als vóór de lockdown. Maar wat werkt dan wel, hoor ik je denken?

Allereerst is dit hét moment om je visie onder de loep te nemen. Doe je nog steeds wat je het liefste doet? Met de doelgroep die je wilt? Is jouw toegevoegde waarde nog steeds actueel en verdien je er voldoende aan? Heb je voldoende buffer kunnen creëren om overeind te blijven?

Het hele ‘kapperslandschap’ zal veranderen, of sterker nog: is veranderd! Er zullen bedrijven verdwijnen en andere ondernemers zullen opstaan. Wordt er meer de focus gelegd op stoelverhuur, of gaan we massaal voor een payrol-constructie? Gaan de ketenbedrijven andere franchisemodellen aanbieden, of komen er meer ‘zzp business modellen’. Één ding is zeker: wat je ook kiest, kies met overtuiging. Heb daarbij het lef om voldoende geld te vragen voor jouw diensten en jouw toegevoegde waarde. Want echte service, aandacht en beleving is schaars. Mijn oma zei altijd al: ‘beter duur dan niet te krijgen’.

Ik zou dat willen veranderen in: ‘Goedbetaalde authentieke kwaliteit is niet duur, het heeft een prijs!’ Dat prijskaartje, de olifant in de kamer, is een logisch gevolg van je blijvend ontwikkelen, je verdiepen in de specifieke wensen van jouw klant en jezelf respecteren als professional.

Mochten wij dit boekjaar pas in april weer aan de slag mogen, dan is er een compleet kwartaal aan omzet verloren gegaan. En daarmee ook iedere vergelijking met 2019 en 2020. 

De beste manier om een actueel verdienmodel te creëren, is te kijken naar de hoeveelheid geld die nodig is om van 2021 nog enigszins een succes te maken. Dat deel je dan door het aantal minuten dat je open bent in 2021. Het getal wat daar uit komt, is je kostprijs per minuut. Daarnaast zul je de onkosten die je inmiddels hebt gemaakt en de eventuele schulden en leningen mee moeten wegen in de nieuwe kostprijsberekening. Het is weinig zinvol om van het eerste kwartaal van 2021 iets proberen terug te verdienen, want weg is weg. Jouw klanten laten straks hun uitgestelde knipbeurten in één keer wegknippen. Met die opgespaarde knipbeurten ga je geen omzet meer maken, maar met jouw nieuwe tarieven wel. 

Als je tijdens de ‘open up’ op de automatische piloot dezelfde handelingen verricht in dezelfde tijd met dezelfde tarieven als voorheen, blijf je ronddobberen in dezelfde vijver, dan verandert er niets. Wees je bewust van de kansen die er zijn! Richt je op de doelklant van je dromen en bedenk mooie behandelingen en services die passen bij jouw statuur en bereken waar je recht op hebt! Dit is dé kans om opnieuw te beginnen en te kiezen voor jezelf. Misschien gaan er klanten afvallen, maar er zullen er velen voor in de plaats komen, omdat jij oprecht en authentiek bent en voor jezelf kiest.

En wie kiest…..  wordt gekozen! 

Jeannette Koops

jeanette_kleinlr



Meer blogs

Pin It on Pinterest