Een unieke kijk in het hoofd van de haarstylist: dat vormden de ‘written submissions’ bij de jurering van de Australian Hair Industry Awards. Bij deze prestigieuze wedstrijd gaat het niet alleen om de haarmodecollectie die je gemaakt hebt, maar ook om het verhaal erachter. Van het moodboard en de uitleg over de collectie tot de persoonlijke motivatie; alles telt mee in de beoordeling.
De verhalen die ik als jurylid mocht lezen, liepen net zo uiteen als de uiteindelijke resultaten. De ene keer waren de moodboards kleurrijk en uitbundig, de andere keer ingetogen, heel persoonlijk, ‘dicht bij huis’. Ze vertelden de reis die de makers hadden gemaakt om tot dit creatieve resultaat te komen. Het vormde voor mij de inspiratie voor het thema van deze editie: A Creative Journey.
“De ene keer waren de moodboards kleurrijk en uitbundig, de andere keer ingetogen en heel persoonlijk”
Renya Xydis – Australia’s Queen of Hair – vertelt over de creatieve reis die ze de afgelopen dertig jaar heeft gemaakt en hoe ze haar ‘editorial expertise’ is gaan gebruiken voor ‘celebrity hairdressing’. Cos Sakkas deelt tips over het maken van mooie, creatieve en commerciële haarcollecties. En Ginger|Lemon dook voor het eerst sinds lange tijd de studio in en vertelt het verhaal achter de collectie die werkelijk van de pagina’s afspat. Ook Floor Mulder, Eduard Meijerink en Floor Schellekens laten hun nieuwe, kleurrijke serie zien, die over optimisme en inclusiviteit gaat.
Nu C-day – de dag dat er een einde kwam aan de meeste coronaregels – achter rug is, kon er ook over ons ‘eigen event’ een beslissing worden genomen. De Coiffure Award gaat door, maar wel met een slag om de arm. Want zoals Laura van de Graaf verderop in dit nummer vertelt: “In deze tijd is niets zeker.” Daarom: maak er op een veilige manier een geweldig mooie zomer van en hopelijk kunnen we dan in september met elkaar proosten op de Nederlandse haarindustrie.
Anouk Oudkerk Pool