Een detox voor het haar, wellness voor de hoofdhuid, ‘superbonders’ die de kwaliteit van het haar herstellen. De afgelopen maanden verscheen de ene na de andere release om de gezondheid van het haar en de hoofdhuid te verbeteren. Waar komt deze focus op ‘healthy hair’ opeens vandaan?
Ik vroeg het onder meer aan Kevin Murphy, de beroemde session stylist die ruim een decennium geleden een eigen merk lanceerde. Zijn verklaring? “Door de pandemie zijn mensen meer bezig met hun gezondheid, ook met die van hun haar.” Hij ziet ook de voortschrijdende producttechnologie, waardoor mooi haar ‘van binnenuit’ voor iedereen haalbaar is. En hij vindt de toegenomen aandacht voor de hoofdhuid heel logisch, want wie investeert in een gezonde hoofdhuid, investeert in een gezonde toekomst van het haar.
Dat er meer aandacht komt voor de hoofdhuid is goed nieuws. Vooral ook voor een vergeten groep vrouwen die in de loop van hun leven te maken krijgt met alopecia, haarverlies. Een containerbegrip waar nauwelijks over gepraat en geschreven wordt, terwijl toch één op de drie vrouwen ermee te maken krijgt. Sterker nog: na de menopauze is dat twee op de drie. Ik vond het schokkende cijfers, omdat het haarverlies daarmee bijna net zo vaak voorkomt als bij mannen. Schokkend ook, omdat ik vrouwen in mijn naaste omgeving ken met alopecia. Ik weet wat voor impact het kan hebben op je zelfbeeld. William Fleeson, een Schotse tricholoog die ik in het thema aan het woord laat, verwoordt het treffend. “De waarde van het haar wordt pas echt groot als je te maken krijgt met haaruitval of -verlies.”
Wanhopige vrouwen heeft hij in zijn kliniek gekregen. Vrouwen die overal zijn geweest, maar nergens geholpen konden worden. En dat terwijl sommige vormen van haarverlies bij vrouwen redelijk te behandelen zijn. Ik sluit me daarom graag aan bij de oproep van William: verdiep je in het onderwerp, maak het bespreekbaar in de salon en verbeter de samenwerking met trichologen. Mooi en gezond haar gun je toch iedereen?!