We zijn bij ons thuis momenteel verslaafd aan de documentaireserie Hip-Hop Evolution op Netflix. Voor mijn zoon is het een introductie in de geschiedenis van hiphop, een muziekstijl waar hij graag naar luistert. Voor mij is het een ‘trip down memory lane’ met muziek van Grandmaster Flash, Eric B. & Rakim en De La Soul.
In de serie worden niet alleen veel oude artiesten geïnterviewd, maar krijgen we ook een beeld van de periode in de Verenigde Staten waarin de muziek ontstaan is. Een rauwe tijd voor grote steden als New York en LA, zeker in de jaren 80, met veel armoede, slechte woonomstandigheden, racisme, gigantische werkloosheid, politiegeweld, rivaliserende bendes en drugs. Maar ook met enorm veel creativiteit en talent voor het schrijven van rhymes over het (over)leven in ‘the jungle’.
Een voor een zie je de artiesten succes krijgen. Talent alleen is daarvoor niet genoeg. Ook volharding, een zekere drive en eigenzinnigheid om dingen totaal anders te doen dan de rest blijken essentieel. Wat ook belangrijk is: een beetje geluk en de juiste mensen om je heen. Iemand die in je gelooft, je een kans geeft of je ergens introduceert. Iemand die je plaat aan de radio-dj geeft, je op laat treden in de lokale club, geld leent voor een studio, kennis van sampling deelt of je een platencontract aanbiedt. Zo worden New York en LA de epicentra voor hiphop, en verspreidt de muziek zich verder over de rest van de wereld. The rest is history.
Het is misschien een flinke brug naar onze industrie, en naar het thema van deze editie, maar ook in ons vak kom je er niet met alleen talent. “Hoe dan wel?”, vroeg ik aan verschillende mensen uit de branche. Het antwoord: door andere mensen, die je talent zien en dat stimuleren. Die je kansen geven, je perspectief bieden, die je aan verschillende aspecten van het vak laten snuffelen, zodat je kunt ontdekken waar je kracht ligt. Die met eindeloos geduld met je trainen, je het hoe en waarom van technieken uitleggen en laten zien dat het vak verder reikt dan alleen de salon. “Wie investeert in nieuw talent, investeert in de toekomst”, aldus Harma Renting. Niet alleen in de toekomst van de medewerker en van de salon, maar van het hele vak.
ANOUK OUDKERK POOL
Editor in Chief
Haar: Robert Eaton
Fotografie: Richard Miles