Als je nergens voor val je voor alles

Home » Blog » Mark Melief: Ballen tonen

Mark Melief: Ballen tonen

Een beetje ballen kan in deze tijd geen kwaad.
Is het de tijd om op safe te spelen en zo deze periode door te komen?
Het blijven doen wat je altijd al deed, om zo de schade te beperken?
De reddingsboei om je nek en maar hopen dat er land in zicht is?
Een houding die eigenlijk helemaal niet zo gek is in een tijd van onzekerheid.
Maar het is en blijft een keuze.

Je wordt als ondernemer gedwongen om te anticiperen, maar niemand ontneemt je het recht om keuzes te maken.
Ik kom op dit onderwerp, omdat ik een gesprek had met een ondernemer die me vertelde dat hij niet meer wist hoe hij met verschillende situaties om moest gaan.
Van de vele ziekmeldingen vanuit zijn grote team, tot klanten die op het laatste moment afzeggen.
Het wakker worden met een onzeker gevoel over wat de dag hem nu weer brengt. Het sloopt hem letterlijk.

Ik ken hem al meer dan 20 jaar en hij en zijn vriend hebben een sterke en gezonde salon.
Veertien mensen in dienst, bedienen het hoge segment.
Topondernemers in tijden die geen corona kenden.
Maar nu staat er iemand voor me, die het gewoon even niet meer weet.
Die zich enorm verantwoordelijk voelt voor zijn team medewerkers.
Het was een ongemakkelijk gesprek en ik benoemde dat ook ter plekke.
En wat moet ik dan zeggen of adviseren?
Niemand heeft in een tijd zoals deze de ultieme wijsheid in pacht.

Op zo’n moment kom je met vage wijsheden of irritante, belerende opmerkingen geen stap verder.
Een optie zou kunnen zijn: ‘het uitzoomen’.
Vanuit een helikopter view kijken naar de situatie.
Zo’n traditionele jaren negentig uitspraak.
Ik noem dat de ‘Madurodam methode’.
Het verkleinen van je zicht, geeft geen inzicht, is mijn mening.
Echt zo’n boekjes methode, die best kan werken, maar niet in deze tijd.
Deze tijd vraag om het ‘inzoomen’.
Dichtbij je team staan en deze bij jouw situatie betrekken.
Het inzoomen op je team, op ieder individu, en vergeet jezelf niet.
Het bespreekbaar maken en duidelijk maken dat het in ieders belang is om mee te denken.
Mijn antwoord was geen hapklare oplossing.
Die heb ik ook niet.
Maar een poging om in de richting te komen, is altijd beter dan stilstaan.

Het is niet één knop die aangedraaid moet worden om door deze tijd te komen, het zijn vele knoppen.
En het start met praten en brainstormen met collega-ondernemers om alle coronashit bespreekbaar te maken.
Met het zoeken naar veranderingen en het loslaten van gewoontes.
Het erkennen dat je open staat voor nieuwe ideeën en ook het lef durven tonen om deze uit te proberen.
Te vaak werden ondernemers geadviseerd vanuit een soort ‘boekjes methodiek’.
De geschiedenis van succesvolle ondernemers kwam op papier te staan en werd een voorbeeld.
We schrijven ‘nu’ geschiedenis zonder het vangnet van ‘een geschiedenis’.
Geen boekjes met als titel ‘en zo kom je corona door’ in de huidige schappen.
Nee, we moeten het zelf verzinnen, zelf uitzoeken, zelf doen.
Deel je ervaringen op social media.
Stel vragen in de juiste kappersgroepen.
Zoom eens meer met collega-ondernemers .
En zorg in ieder geval dat je naar alle mogelijke mogelijkheden blijft kijken.
Of heeft alleen jouw kerstboom ‘de ballen’?

Mark Melief



Meer blogs