Deze tijd vraagt veel van het ondernemerschap. Er gaat in goede tijden altijd veel op gevoel, maar in deze tijd is het gevoel alleen niet genoeg. Naast energie is er ook gewoon inzicht voor nodig.
In deze blog wil ik het hebben over het inzicht in de cijfers van een onderneming. In januari (of eind november) worden de prijzen traditioneel verhoogd met ten minste de indexatie, gemiddeld 2% (volg de informatie van het CBS). Hopelijk gaan alle ondernemers de gemiddelde prijsverhoging doorvoeren.
Wat ik iedereen aanraad, is om eens wat dieper in de cijfers van je onderneming te duiken. Beantwoord voor de in te voeren prijsverhoging de volgende vragen: welk percentage van de gemaakte omzet kan worden toegerekend aan de volgende omzetgroepen: wassen, knippen, föhnen, drogen, kleuren? En daarna: in welke behandelingen? Te denken valt aan: een uitgroei behandeling, high- low lights, balayages etc. Vergeet ook de salonverkoop niet mee te rekenen. Als je dit helder hebt, onderzoek dan welk aandeel de genoemde omzetgroepen hebben in de winst van je onderneming. Het lijken intensieve vraagstukken, maar deze informatie is allemaal te vinden in het softwarepakket dat je ongetwijfeld gebruikt.
Waarom is deze informatie zo belangrijk? Ik kom in mijn werk als adviseur regelmatig tegen dat ondernemers dit niet scherp hebben en diensten aanbieden die niet bijdragen aan de winstgevendheid van de onderneming. Sterker nog, deze diensten leveren vaak niets op, kosten alleen maar geld en souperen een deel van de winst op! Ook geven deze inzichten een inkijk in het aanbod en de vraag van de diensten die worden aangeboden. Ik stuit bij de analyses vaak op diensten die te goedkoop worden aangeboden ten opzichte van de tijd die wordt besteed aan de uitvoering, en dus ten koste gaan van de winstgevendheid.
Bij een duidelijke uitkomst zou het kunnen zijn dat een prijsverhoging van 2% voor sommige diensten/behandelingen niet genoeg is. Er zal een hoger percentage moeten worden doorberekend om te kunnen overleven als onderneming. Ik beloof je dat een analyse, naar aanleiding van de bovengenoemde punten, je een lawine aan informatie gaat geven en na laat denken over de gevraagde prijzen. Misschien moeten wij dan ook niet spreken over een prijsverhoging, maar in sommige gevallen van een prijscorrectie.
Ik wens jullie een fantastische drukke decembermaand toe met veel inzichten, creativiteit en ondernemerschap. Mijn credo voor 2021 is: “Zonder winst geen toekomst”. Tot 2021!
Met collegiale groet,
Richard Koffijberg