Als je nergens voor val je voor alles

Home » News » Bram Timmer (L’Oréal Professionnel) en Martijn Abers (NK): “HET AMBACHT MOET IN DE SPOTLIGHTS”
Do backstage

Bram Timmer (L’Oréal Professionnel) en Martijn Abers (NK): “HET AMBACHT MOET IN DE SPOTLIGHTS”

Wie je ook spreekt: bijna elke ondernemer loopt tegen een tekort aan medewerkers aan. Wat kun je aan de enorme krapte op de arbeidsmarkt doen en hoe maak je het kappersvak aantrekkelijker voor jonge talenten? Martijn Abers (Nederlandse Kappersacademie) heeft met een aantal partners, waaronder de professionele divisie van L’Oréal, een campagne opgezet. 

Er zijn vele sectoren in Nederland die te kampen hebben met de enorme krapte op de arbeidsmarkt. De kappersbranche is daar geen uitzondering op. Een kant-en-klare oplossing is er niet, maar we kunnen wel met z’n allen – branchebreed – de schouders eronder zetten. Bram Timmer, General Manager L’Oréal Professionele Producten, en algemeen directeur van de Nederlandse Kappersakademie Martijn Abers vertellen hoe.

Wat is er precies aan de hand op de arbeidsmarkt?

BRAM: “De werkloosheid in Nederland is 3,3 procent. Dat is heel erg laag. Door de enorme krapte op de arbeidsmarkt, kunnen ook kappers nauwelijks aan nieuwe werknemers komen. Zonder precieze cijfers te kennen, durf ik wel te zeggen dat heel veel ondernemers met minder werknemers in de salon staan dan een paar jaar geleden. L’Oréal heeft verschillende initiatieven opgezet om aan dit probleem te werken.”

MARTIJN: “De aanwas van studenten in het vmbo daalt al langere tijd. We zien ook dat andere branches al eerder actie hebben ondernomen om aan de problematiek te werken. De kappersbranche loopt daarin achter. Zo vind ik dat de arbeidsvoorwaarden verbeterd zouden moeten worden, maar daar hebben wij als academie geen invloed op. Wat we wel kunnen doen, is het vak promoten. Het vak kapper heeft een lage status, maar dat is zo onterecht. Het is nú de hoogste tijd om een inhaalslag te maken; de kappers zitten met hun handen in het haar. De urgentie is groot om het ambacht in de spotlights te zetten. Iedereen moet weten dat ‘kapper’ een prachtig beroep is.”

“Het is het mooiste vak ter wereld, dat moet toch iedereen weten?”

Welke initiatieven heeft L’Oréal al genomen? 

BRAM: “We proberen samen met onze klanten te laten zien dat het vak met de tijd meegaat. Zo maken kappers inmiddels veelvuldig gebruik van digitale apps om bijvoorbeeld diagnoses te stellen. Kappers hebben bij ons ook de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. Zo bieden we sterke ondersteuning op het gebied van educatie: via de L’Oréal Academy en ons digitale platform ACCESS. Een mooi project om uit te lichten is het Diverse Talent. Sinds 2017 helpen we vluchtelingen om te integreren in de Nederlandse samenleving. Dit doen we door hen een kappersopleiding aan te bieden. Een ander voorbeeld is dat we samen met Kinki Kappers een ‘upskilling bootcamp’ aan studenten hebben gegeven.”

Wat voor ideeën hebben jullie? Vertel!

MARTIJN: “Vlak voor de zomer is bij mij het idee ontstaan om een landelijke campagne te starten. Ik heb toen het initiatief genomen, maar ik ben heel blij dat er ook bedrijven in de branche zijn die hart voor de branche hebben en dezelfde noodzaak voelen. Partijen die zich tot nu toe bij de campagne hebben aangesloten zijn Schwarzkopf Professional, Provalliance Nederland, Hizi Hair, Kinki Kappers, L’Oréal Professionnel en de Nederlandse Kappersakademie. In de campagne draait het overigens niet om de merken of ketens, maar denken we groter dan ons eigen belang. We willen de branche een boost geven. Het vak biedt namelijk zoveel moois: creativiteit, carrièremogelijkheden, klantcontact. Het is zo veelomvattend…”

BRAM: “Een kapper kan echt het verschil maken voor iemand. Je knipt en kleurt niet alleen, maar bent ook een luisterend oor, een adviseur, een mooimaker. Het is het mooiste vak ter wereld, dat moet toch iedereen weten? Met de campagne zetten we met z’n allen onze schouders eronder. Uiteraard is iedereen die ons vak een warm hart toedraagt welkom om zich aan te sluiten bij dit initiatief.”

Waar gaan we de campagne voornamelijk tegenkomen?

MARTIJN: “De campagne betreft een digitale promotie van het vak. We zijn momenteel heel druk met het maken van content en verspreiden die voornamelijk via social media: TikTok, Snapchat, Instagram, Facebook… We hopen zo snel mogelijk zaadjes te planten. De campagne, die in november gelanceerd wordt, duurt in eerste instantie één jaar. Het effect moet natuurlijk over een heel lange periode gevoeld worden. Pas dan hebben we ons doel bereikt.”

SAMENWERKEN

Martijn: “Wij zijn uiteraard nog op zoek naar andere partijen met hart voor de branche, die zich willen aansluiten. Ik ben ervan overtuigd dat als we samenwerken, we heel veel kunnen bereiken.” 

Do backstage