Als je nergens voor val je voor alles

Home » News » Cos Sakkas: “WE MOETEN DE NIEUWE GENERATIE MEER PERSPECTIEF BIEDEN”
Cos Sakkas

Cos Sakkas: “WE MOETEN DE NIEUWE GENERATIE MEER PERSPECTIEF BIEDEN”

Voor Cos Sakkas kon 2023 bijna niet beter beginnen. Na eerder al British Hairdresser of the Year te zijn geworden bij de BHA’s en de Fellowship for British Hairdressing, kwam daar begin dit jaar ook nog de titel voor International Hairdresser of the Year bij. “Het beste van prijzen winnen, is de stem die het je geeft. Het draait niet om jou, maar om het team waarmee je werkt en de industrie waar je van houdt. Het geeft je een podium om te vertellen wat je vindt, zowel naar consumenten als internationaal.” Cos Sakkas gebruikt dat podium graag om te praten over wat hij op dit moment het belangrijkste vindt: vakmanschap en educatie. “WE MOETEN ONZE INDUSTRIE MET EEN FRISSE BLIK BEKIJKEN.”

Je hebt een paar geweldige maanden achter de rug. In november won je voor het eerst de British Hairdresser of the Year award en begin dit jaar kwam daar ook de titel voor International Hairdresser of the Year bij. Hoe voelt dat, om de beste kapper van de wereld te zijn?

“Dit betekent alles voor mij! Ik werk al dertig jaar in de haarindustrie en dat mijn werk en passie worden gezien en gewaardeerd door collega’s, is voor mij heel belangrijk. Ik ben in 2018 al een keer eerder genomineerd voor de British Hairdresser of the Year award en dat ik de prijs nu dan eindelijk in ontvangst mocht nemen, omringd door mijn eigen familie, mijn ‘werkfamilie’ en Sacha Mascolo-Tarbuck, was echt een speciaal moment! TONI&GUY viert dit jaar ook nog eens het 60-jarig jubileum en ik werk al mijn hele carrière bij hen, dus dat maakt de timing wel heel bijzonder.”

Vanaf het moment dat je de award in ontvangst nam, noemde je vakmanschap, training en educatie de belangrijkste thema’s van deze tijd. Waarom wilde je hier extra aandacht voor vragen?

“Onze industrie ondergaat ontzettend veel veranderingen en de nieuwe generatie warm krijgen voor het vak is één van de uitdagingen. Ik zie salons daarmee worstelen. Wij weten dat dit een geweldige industrie is en dat je op een goede manier carrière kunt maken, maar op de een of andere manier komt die boodschap niet echt aan bij de nieuwe generatie. Ze kiezen niet voor het kappersvak, waarom is dat?

Ik denk dat het komt doordat ze niet weten dat er geweldige kansen liggen in de haarindustrie. Je kunt bijvoorbeeld een salon runnen, een bedrijf, werken als session stylist of als educator. De haarindustrie biedt een heel breed palet aan banen en mogelijkheden en ik denk dat we dat beter moeten uitleggen aan jongeren, maar ook aan docenten en ouders.”

Je vertelde dat je ook vindt dat de leertrajecten op de schop moeten. Passen de opleidingen nog bij deze tijd?

“Jonge mensen willen niet meer eerst drie tot vier jaar trainen, als ze zich in andere beroepen sneller kunnen kwalificeren. Het maakt ze niets uit dat wij wel dat leertraject hebben doorlopen en ze willen ook niet meer in hun vrije tijd trainen. Ze willen op een andere manier gemotiveerd en geïnspireerd worden dan wij tien, twintig of dertig jaar geleden. We moeten het probleem onder ogen zien en er een oplossing voor vinden. Dat betekent niet alle kwalificaties naar beneden bijstellen, maar wel kijken hoe we jonge mensen kunnen verleiden met datgene wat wij aanbieden. We moeten ze ook wat perspectief bieden. We zijn een gezonde, prestatiegerichte industrie, die momenteel sterk aan het veranderen is, maar we moeten ons aanpassen aan de nieuwe generatie.”

Op welke manier zie je de industrie veranderen?

“Onze industrie verandert voortdurend door nieuwe trends, technieken die zich ontwikkelen en nieuwe manieren van werken. We moeten onze industrie met een frisse blik bekijken. Evolutie draait om jonge mensen en elke salon in Europa heeft momenteel moeite om medewerkers te vinden. De haarindustrie is ontzettend divers, inclusief en staat open voor iedereen. We moeten de koppen bij elkaar steken en manieren vinden om jonge mensen te interesseren voor het vak. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, maar we moeten met elkaar het gesprek aangaan, samenwerken en het vak weer interessant maken voor jonge ondernemers, creatieven en mensen die willen excelleren.”

Lees het complete interview in de nieuwe editie van Coiffure.

Credits haarmode:

Haar: British Hairdresser of the Year Cos Sakkas, TONI&GUY

Fotografie: Jack Eames

Cos Sakkas