L'ANZA Trendcollectie 24, Band on tour: retro meets 2024

Home » News » INTERVIEW: Juliette den Ouden, Hairdresser of the Year 20/21
JuliettedenOudenMan

INTERVIEW: Juliette den Ouden, Hairdresser of the Year 20/21

De decembereditie van Coiffure Magazine heeft deze maand een Guest Editor: Juliette den Ouden, Hairdresser of the Year 20/21. In een groot interview blikt ze terug op het winnen van deze Coiffure Award titel, maar vertelt ze ook openhartig over hoe ze de eerdere lockdowns ervaren heeft. “Ik heb het best wel voor mijn kiezen gehad, maar uiteindelijk ben ik er sterker uitgekomen.”

Metershoge ramen, ruwe, betonnen muren en een duizelingwekkend hoog plafond. Zo kun je de JDO Salon van Juliette den Ouden in Amsterdam-West in het kort omschrijven. Het pand biedt tevens ruimte aan de JDO Academy en aan het pas opgerichte JDO Management dat bovenin, in de vide van het lichte pand, gevestigd is. Op een verhoging staan de Coiffure Awards, die de haarstylist en make-up artist de afgelopen jaren gewonnen heeft. Met als pronkstuk: de Hairdresser of the Year award 2020/21.

JuliettedenOudenMan2

HAD JE VERWACHT DE HAIRDRESSER OF THE YEAR AWARD TE WINNEN? OF WAS HET EEN COMPLETE VERRASSING?

“Nee, ik had het helemaal niet verwacht. Voor mij kwam het echt als een megagroot cadeau. Ik heb er wel altijd van gedroomd, en het heel erg gehoopt. Ik heb het op het podium ook verteld: het was echt een meisjesdroom die uitkwam. Twintig jaar geleden kwam ik bij de Schwarzkopf Academy en toen dacht ik al: wauw, je zal daar maar op het podium staan. Ik deed al zo lang mee, was veel tweede en derde geworden. In 2017 won ik mijn eerste Coiffure Award.”

WAAROM WILDE JE DIT ZO GRAAG?
“Het is de bekroning van je werk. Je hebt ergens heel hard voor gewerkt en het is gewoon heel fijn als dat gezien wordt.
Je volgt je passie, je maakt wat jij mooi vindt, maar de jury waardeert dat op haar eigen gevoel. Het is dan heel fijn als datgene wat je mooi vindt, en waar je heel blij van wordt, ook gezien wordt door een ander. Het is ook ontzettend goed voor je bedrijf, voor je naamsbekendheid. Zeker na zo’n heftige tijd, is het fijn om in één keer, boem, weer op de kaart te staan.”

KUN JE VERTELLEN WAAROM HET EEN LASTIG JAAR VOOR JE WAS?
“Door corona verdwenen anderhalf jaar aan internationale opdrachten als haarstylist en make-up artist en mijn Academy moest dicht. Ik werd dus gedwongen om dingen anders te gaan doen en mijn bedrijf op een andere manier in te gaan vullen. In de Academy ben ik daarom de salon gestart, en die ging een dag voor de tweede lockdown open. Ik ging daarna voor één job naar Brazilië en daar zat ik uiteindelijk drie maanden vast, vanwege een nieuwe, gevaarlijke mutatie van het virus. Ik heb het best wel voor mijn kiezen gehad, maar uiteindelijk ben ik er sterker uitgekomen.”

KUN JE DAT MISSCHIEN UITLEGGEN?
“Ik heb het helemaal anders aangepakt; van de organisatie en de mensen tot de kern waar ik voor sta. Door corona heb ik daar goed over moeten nadenken. Het was geen leuke ervaring, maar ik heb er ontzettend veel van geleerd. Het was een jaar van transformatie.”

WAT HEB JE VERANDERD?

“Naast de Academy zijn we de salon en het management gestart. In de salon werk ik met stoelenverhuur voor de mensen die ik zelf heb getraind. Het zijn vaak mensen die verder willen achter de schermen, maar vast komen te zitten in de salon, omdat ze bijvoorbeeld moeilijk vrij kunnen krijgen voor shoots of shows. Het zijn talenten die ik intensief begeleid, zodat ze verder kunnen groeien. Ik werk zelf ook niet fulltime als kapper. Klanten komen bij mij in de salon, omdat ze het leuk vinden om de verhalen te horen over mijn reizen als freelance haarstylist en make-up artist. De agency vertegenwoordigt fotografen, beeldbewerkers, stylisten en videografen. Samen kunnen we (inter)nationale producties op locatie doen, zoals voor mode- en beautymerken.”

JE BENT AMBASSADEUR VAN HAIRDRESSERS WITHOUT BORDERS. WAAR KOMT JOUW DRIVE VANDAAN OM JE IN TE ZETTEN VOOR ANDEREN?
“Hairdressers Without Borders is een heel mooi project. Ik ben nu bezig met het oprichten van een eigen stichting,
om mensen met albinisme in Tanzania
te helpen. Eén van mijn foto’s voor de Coiffure Award in 2019 is door de Black Lives Matter beweging helemaal een eigen leven gaan leiden. We wilden wat met die impact doen en aandacht vragen voor de moeilijke omstandigheden waarin die mensen leven. Dat is een belangrijk doel voor mij geworden.

Eigenlijk is dit jaar de rode draad in al mijn werk zichtbaar geworden. Ik ben erachter gekomen dat ik heel graag anderen wil helpen: of dat nu via mijn Academy is of via het management en mijn stichting. Het is misschien ook omdat ik vroeger zelf tegen dingen ben aangelopen. Ik wil graag dingen anders doen.”

Dit jaar is de rode draad in al mijn werk zichtbaar geworden

IK HEB GEHOORD DAT ER EEN TIJD IS GEWEEST DAT JE HELEMAAL NIET MEER KON KNIPPEN, KLOPT DAT?
“Ja, dat klopt. Ik heb een heel lastige blessure aan mijn schouder, waardoor ik een tijd lang niet meer kon knippen. Ik heb twee jaar in de Ziektewet gezeten en moest eigenlijk een ander beroep kiezen. Ik was al bezig met visagie. Sterker nog: het was altijd mijn droom om haar én make-up te doen. Maar het deed pijn om met het kappersvak te moeten stoppen.”

JE BENT ALS EDUCATOR GAAN WERKEN.
“Ik kon lesgeven aan de Heads Academy, maar na een tijdje ging dat niet meer: de kniptrainingen gaven te veel lichamelijke klachten. Ze wilden me graag houden en vroegen of ik de make-upschool wilde opzetten. Dat is later mijn eigen Visious Academy geworden. In 2015 heb ik besloten om het helemaal anders te gaan doen en heb ik de naam omgezet naar JDO Academy. Bij make-upopleidingen is er vaak een strikt programma, en moet je op één moment – bij het examen – goed kunnen presteren. Iemand die in de lessen niets deed, maar op het examen wel presteerde, haalde dan gewoon de opleiding. Dat vond ik onrechtvaardig, en bij mij word je daarom continu beoordeeld. Cursisten weten dan beter waar ze aan toe zijn en waarin ze nog moeten groeien. Maar ik wilde ook met kleinere klassen gaan werken, een fijne sfeer creëren voor mijn cursisten en met ze mee kunnen denken, bijvoorbeeld als het privé even niet zo lekker gaat.”

UITEINDELIJK HEB JE DE SCHAAR TOCH WEER OPGEPAKT.
“Ik vond het erg moeilijk om te accepteren dat ik uit het kappersvak moest. ‘Haar’ zat toch in mijn hart. Ik heb uiteindelijk een manier gevonden om het vak toch te kunnen uitoefenen. Ik knip maximaal vier mensen op een dag. Bij haarstyling voor shoots heb ik een assistent die me helpt met het preppen van het haar. Maar ik was er wel even uit, moest als haarstylist weer opnieuw een plek verwerven. In 2012 heb ik voor het eerst meegedaan aan de Coiffure Award en daarna werd ik langzaam weer geboekt als haarstylist.”

WAAROM IS VOOR JOU DE COMBINATIE VAN HAAR EN MAKE-UP ZO IDEAAL?
“Het gaat om het totaalplaatje, het één kan voor mij niet zonder het ander. Ik vind het leuk om een klant of een model te scannen, om aan te voelen wat voor type het is. Haar en make-up zijn voor mij één.”

WAT MAAKT JOUW WERK UNIEK?
“Ik denk dat mijn kracht is dat ik inmiddels veel ervaring heb, dat ik veel gereisd heb en heel flexibel ben. Ik houd ervan om in Afrika of Zuid-Amerika te shooten, maar geen enkele trip gaat zoals gepland. Daardoor moet ik creëren vanuit mijn ervaring als kapper en als make-up artist. Dat ligt dicht bij mijn gevoel, en ik denk dat je dat ook ziet aan het werk dat ik maak. Ik werk veel samen met hetzelfde team en het is een bepaalde liefde voor die landen, voor de diversiteit van de mensen die er wonen, die we samen delen.”

ER ZIJN KAPPERS DIE HUN COLLECTIE VOOR DE COIFFURE AWARD HELEMAAL TOT IN DETAIL VOORBEREIDEN. DOE JIJ DAT NIET?

“Nee, ik laat heel veel aan het moment zelf over. Je kunt als je in Afrika gaat shooten, niet alles voorbereiden. Soms wil je ergens een shoot doen met mensen van de straat, en kom je niemand tegen die geschikt is als model. Een andere keer heb je geen kappersspullen bij je, en zie je een model waar je graag mee wilt werken. Ik heb weleens eeltmessen bij de plaatselijke apotheek gekocht om het haar op locatie te kunnen snijden. Een studio heb je niet: preppen doe je in de buitenlucht of in het busje waarin je naar de locatie rijdt. De omstandigheden zijn soms lastig, maar ik hou van dat avontuur.”

“Als je veel reist, maak je kennis met verschillende culturen. Daardoor is mijn kijk op schoonheid breder geworden”

JE KUNT DUS GOED IMPROVISEREN.
“Ja, en ik geef niet zo snel op. Misschien komt dat doordat ik vroeger veel gepest ben met mijn dyslexie en leraren mij meestal onderschatten. Ik ben daardoor echt een doorzetter geworden.”

WAAR KOMT JOUW LIEFDE VOOR AFRIKA VANDAAN?
“Ik hou van unieke gezichten. Als je veel reist, maak je kennis met verschillende culturen. Daardoor is mijn kijk op schoonheid breder geworden. Ik wil dat in mijn werk laten zien. Uiteindelijk maak je het werk dat je zelf mooi vindt. Het winnen van een award is natuurlijk leuk, maar dat is nooit mijn doel geweest. Dat was een serie maken waar ík blij van werd.”

WELKE ROL SPEELT DE NATUUR IN JE WERK?
“Het is een van mijn belangrijkste inspiratiebronnen. Ik hou erg van de natuur, ga graag hiken in de bergen. Op een of andere manier brengt het rust in mijn hoofd en krijg ik daardoor veel ruimte om te creëren.
Ik heb negen jaar bij Christiaan Lifestyle Salon & Spa in Rotterdam gewerkt. Adri van Lieshout is echt een mentor voor mij geweest. Hij werkte toen al met natuurlijke producten en heeft mij veel geleerd over wat pure schoonheid is, en hoe je mooie punten accentueert en minder mooie dingen camoufleert. Goed knippen was de basis, gepermanent werd er niet. Je werkte zo veel mogelijk met wat er was, met de natuurlijke structuur van het haar, en je keek hoe je iemands natuurlijke schoonheid naar boven kon halen. Het is uiteindelijk de basis van mijn werk geworden.”

Tekst: Anouk Oudkerk Pool

Fotografie: Michelle van Dijk | Haar en Make-up: Juliette den Ouden | Retouche: Zilla van den Born

JuliettedenOudenMan