Op 9 september werd de allereerste Salon 100 bekendgemaakt in Amsterdam. De winnaar van deze ranglijst, door de jury beoordeeld op klantbeleving, digitalisatie en ondernemerschap, was Kapsalon in de Jordaan. Siko van Berkel: “Ik had me eigenlijk voorgenomen dat ik nooit meer een kapsalon wilde.”
Hoe voelt het om op nummer één van de Salon 100 te staan?
“Het was een verrassing en we vonden het een enorm compliment, ook omdat dit de eerste editie is. Toen ik binnenkwam en al die bekende namen zag, dacht ik: daar gaan we weer. Als je dan wint, dan is het natuurlijk euforisch. Het is een bekroning, iets waar we onwijs trots op zijn!”
Wat heeft je doen besluiten om mee te doen?
“Mede-eigenaar Lorin Versteeg en ik zijn van nature echt anders. We doen het vanuit liefde voor het vak, vanuit een bepaald soort passie om een verhaal te vertellen. Daarnaast komt dan natuurlijk ook de businesskant en dat is absoluut niet mijn cup of tea! Ik heb geen pinpas van de zaak bijvoorbeeld, en ik zou ook niet weten wat er op de bankrekening staat. Mijn rol is heel duidelijk en daardoor heeft Lorin de ruimte om de achterkant van de salon te managen. En dan is het eigenlijk heel interessant om mee te doen aan zo’n award als dit, waarin alle facetten van het ondernemerschap en de salon beoordeeld en belicht worden. Ik vond het gewoon heel fijn om te zien: are we on track?”
Hoe is het idee voor jullie salon ontstaan?
“Ik heb voor deze salon een grote franchise gehad. Dat was niet mijn ding. En dat is meer omdat ik gewoon een creatieve chaoot ben. Ik was daar creatief directeur en ik merkte dat het toch wel belangrijk is dat je dan op een gegeven moment ook de taal van de blauwe kant goed leert spreken. Dat is gewoon niets voor mij…
Daarvoor had ik Mogeen, ook in Amsterdam. Dat was heel modisch georiënteerd. Toen ik op een gegeven moment uit de franchise stapte, ben ik op een biodynamische boerderij gaan wonen en werken. Ik deed er een beetje freelancewerk naast, met vooral shoots en shows. Ik knipte toen nog een dag in de week, maar ik had me eigenlijk voorgenomen dat ik nooit meer een kapsalon wilde.
Ik huurde een stoel op een plek waar Lorin ook een stoel huurde. Zij was het eerste personeelslid dat ik destijds aannam bij Mogeen, dus we kenden elkaar in die tijd al zo’n vijftien jaar. Zij zei: ‘Waarom gaan we niet weer een kapsalon beginnen?’ Toen reageerde ik gekscherend: ‘Alleen onder de voorwaarde dat het een ode aan de Jordaan wordt. Als Ajax voetbalt, ben ik er niet en we draaien alleen maar volksmuziek.’
Bij mijn eerste winkel hadden we op donderdagavond een Hollandstalige avond, dat waren voor mij de fijnste avonden. Het voelde heel plezierig, vrolijk en luchtig. En ik dacht: als ik daar de hele dag in kan werken. Let’s go!”
Qua interieur wilde je een soort filmset.
“Ja, mijn missie was gewoon: hoe word ik Siko Versace? Dus ik wilde in die rol kruipen. Als ik mensen vertelde over wat ik dacht, zei iedereen: ‘Je kunt niet klanten tweeënhalf uur lang naar André Hazes laten luisteren, en knippen en kleuren in de salon én dan ook nog in het hogere segment zitten.’ Ik dacht daar anders over.”
En blijkbaar kan het dus, want het is heel succesvol! Wat doen jullie anders op het gebied van klantbeleving?
“We doen eigenlijk iets heel raars als het gaat om klantbeleving, omdat we willen dat Kapsalon in de Jordaan echt volks is. De Jordanese approach van mensen is een superduidelijke, rechtdoorzee, eerlijke manier van communiceren. En dat gaat natuurlijk niet altijd hand in hand met een omgeving waarbij het draait om service bieden. Dan verwacht je ook iets meer zachtheid en iets meer rust en begrip voor een klant. Dat hebben wij hier eigenlijk helemaal niet.”
Lees het hele interview, dat Salon 100-jurylid Rochelle Peetoom met Siko van Berkel deed, in de nieuwe editie van Coiffure.