Nu c-day eraan komt, en er steeds meer versoepelingen zijn, zie je een duidelijke verschuiving in het aankoopgedrag van consumenten. Dat maakte Klarna vorige week bekend. Tweederde van de Nederlanders wil zich stijlvoller gaan kleden.
Al meer dan een jaar blijven we vooral thuis, maar nu de wereld eindelijk weer langzaam ‘opengaat’ en er meer versoepelingen komen, ziet Klarna in de verkoopdata een duidelijke verschuiving in de kledingkeuzes die mensen maken. Pakken, overhemden en jurken winnen het weer van joggingpakken, leggings en pyjama’s. Zes op de tien Nederlanders wacht dan ook bewust tot het einde van de maatregelen met het updaten van hun garderobe, blijkt uit onderzoek van Klarna. Tweederde van de Nederlanders wil zich na de pandemie zelfs stijlvoller kleden dan daarvoor. Ook willen veel mensen zich anders gaan kleden: 18% wil meer kleur gaan dragen, 23% wil zich creatiever kleden en 14% wil vaker comfortabele kleding dragen.
Zonnebril wint het weer van mondkapje
Klarna heeft alle fashion transacties sinds januari 2020, wereldwijd en in Nederland, geanalyseerd om de effecten van de lockdown op onze kledingkeuzes in kaart te brengen. Deze data laat een aantal duidelijke verschuivingen zien. Het aandeel ‘pakken’ binnen de totale verkoop was in februari 2020 nog groot, maar zakte daarna drastisch in. Pas sinds april dit jaar krabbelt dit aandeel weer op ten opzichte van andere categorieën. Ook overhemden en stropdassen zitten in de lift. Als je kijkt naar accessoires, lijken mensen inmiddels voldoende mondkapjes in huis te hebben, want sinds maart 2021 winnen zonnebrillen het eindelijk weer van de mondkapjes. De grootste stijgers zijn linnen jurken en broeken, terwijl de snelste dalers leggings, joggingpakken en pyjamas zijn. Op basis van het onderzoek van Klarna lijkt deze trend zich alleen maar verder door te zetten: 65% van de Nederlanders wil zich na de pandemie stijlvoller kleden dan daarvoor.
Verschillen tussen landen
In heel de wereld hebben mensen hun kledingstijl aangepast als het gevolg van de lockdowns. Wereldwijd waren joggingpakken en sportkleding favoriet. In Nederland was het favoriete lockdown kledingstuk een jeans (30%), op de voet gevolgd door een T-shirt en joggingpak (beide 25%). Hoewel we tijdens de lockdown vooral comfortabele kleding droegen, wil dat niet zeggen dat stijlvolle outfits altijd in de kast zijn blijven hangen. Zo’n tweederde van de Nederlanders (66%) heeft zichzelf tijdens de lockdown ook thuis wel eens stijlvol aangekleed. De redenen? Om zich beter te voelen (36%), er mooi uit te zien voor hun huisgenoot (17%) en om nieuwe combinaties te proberen met de eigen kleding (14%).