Als eigenaar van Kinki ben ik me bewust dat ruimte maken voor groei, ook kan betekenen dat je zelf deze ruimte moet creëeren. In mijn (ons) verhaal op Facebook heb ik mijn stap om terug te treden als Artistic Director vanuit ‘emotie’ uitgelegd. Hier in deze blog wil ik het vanuit mijn ondernemersgeest belichten, omdat het wat mij betreft ook een onderdeel is van groei.
In mijn allereerste interview ooit, dat ik samen met Haidy deed voor het blad Cosmopolitan, hadden we het over onze inspiratie. Het antwoord was, naast een hele rij kappers en kunstenaars, ook het zien groeien van de mensen om ons heen.
Een aantal jaren later hadden we onze eerste zaak, Kinki Rotterdam. Ook hier was groei en ontwikkeling een pilaar binnen ons doen en laten.
We maken nu in deze blog een sprongetje in de tijd.
Vier eigen Kinki zaken verder, en vele shows en shoots verder, kwamen we in de gelegenheid om ons in te kopen in de Kinki BV. Michael Dingarten wilde onze groei binnen Kinki belonen met een partnerschap (aandeelhouderschap) en een plek in de directie.
Van binnenuit groeien werd bij Kinki belangrijk. De puzzelstukjes van idealisme en realisme vielen op zijn plek. De leerling die nu achter de wasbak staat, zou grenzenloos moeten kunnen groeien binnen het bedrijf. Tot kleurspecialist, tot topkapper of tot bedrijfsleider. Tot Kinki Team Member, of tot filiaalhouder van een eigen Kinki salon.
Groei is het geven van vooruitzicht.
Vooruitzicht geeft een doel.
En iedereen wil voor zijn doel knokken.
Dit maakt Kinki echt uniek en bijzonder. Momenteel is de commerciële directeur een oud-licentienemer, die daarvoor kapper was binnen Kinki.
Voor ons (Haidy en ikzelf) is de rationele gedachte een kloppende, maar emotioneel was het fucking moeilijk.
Anderhalf jaar geleden hebben we de knoop doorgehakt en zijn we ons gaan oriënteren op onze opvolgers met betrekking tot het artistieke directeurschap. Casper Wigbels is voor ons de aangewezen persoon. 100 procent Kinki-DNA. Kapper in hart en nieren.
En ook zeker een sociale teamplayer. Hij krijgt naast het Kinki team ook twee kanjers aan zijn zijde. Wat betreft de samenwerking bij Redken is Peter Paul Wilson de aangewezen man. En voor het ambassadeurschap bij L’Oréal Professioneel is het Jeske de Corte geworden. Een sterk 3tal en een top Kinki Team staan voor de toekomt garant voor hele vette workshops en meer!
Als groei betekent dat je merk dynamisch blijft en het je als eigenaars trots maakt, dan is dat ook een voedingsbron van goed ondernemerschap. Plus je houdbaarheidsdatum blijft zich verlengen.
De meest gestelde vraag die wij kregen was: Wat gaan jullie nu dan doen ?
De mensen die ons een beetje kennen, weten hoeveel liefde we hebben voor het kappersvak en het creative ondernemerschap.
Naast een rustperiode vanaf augustus gaan we zeker wat in kappersvak blijven doen. We blijven eigenaar van Kinki, maar onze werkzaamheden zullen voornamelijk naast (buiten) Kinki plaatsvinden. Wat we naast lezingen en creative projecten gaan doen, weten we nog niet.
We hebben zoveel leuke dingen op onze weg gekregen, nadat we ons nieuws bekend maakten. We zullen de leukste, creatiefste en uitdagendste projecten aanpakken. Ik blijf ook deze blog doen om jullie op de hoogte te houden van mijn hersenspinsels en bevindingen .
Ook hebben we de ruimte om onze creative ondernemerschap uit te bereiden. Als laatste wil ik een zinnetje met jullie delen, dat al een hele tijd een handvat voor mij is:
Als je jezelf wilt blijven,
moet je soms veranderen.