Creatief directeur Beverley Groenewoud-Bracken en algemeen directeur Jeanette Fransz leerden elkaar in de jaren negentig kennen en wisten direct wat ze wilden. Ze richtten People 4 Hair op met de ambitie nieuwe, onderscheidende producten naar Nederlandse kapsalons te brengen. “We waren één van de eersten die het opnamen tegen de grote multinationals.”
Hun vliegende start viel samen met het ontstaan van het edgy Fudge Professional, een Australisch merk met kwalitatief sterke producten tegen een betaalbare prijs. Beverley legt uit: “Het merk brak met alle bestaande regels door slogans te gebruiken als ‘What the F’. Daar waren we in Nederland nog helemaal niet mee bekend.” De filosofie van het rebellerende merk paste goed bij de twee jonge dames. “In de jaren daarna hebben we ons weten te onderscheiden door veel educatie aan te bieden aan onze klanten. Ook is ons assortiment gegroeid met milieubewuste en trendy merken als NAK Hair en Number 4 High Performance Hair Care.”
GEOLIEDE MACHINE
Het tweetal staat inmiddels al bijna dertig jaar succesvol aan het roer vande onderneming. “Het geheim van onze samenwerking is de grote passie voor het kappersvak. Onze taken zijn altijd goed verdeeld geweest en we ondersteunen elkaar waar nodig. We zijn echt een geoliede machine, waarbij wederzijds respect altijd voorop staat”, vertelt Beverley. Succes betekent voor de onderneemsters een loyale samenwerking met de salons die met hun merken werken. Als distributeur van exclusieve haarmerken voor de Nederlandse en Europese markt willen ze kappers en hun team helpen, adviseren en opleiden. “Wat ons gelukkig maakt? Inspelen op de veranderende markt, daar flexibel genoeg voor kunnen zijn en met mogelijke oplossingen komen. Onze klanten staan altijd op nummer één.”
WESTSIDE HAIR
Voor People 4 is opleiden altijd een belangrijke pijler geweest. De trainingen vonden jarenlang plaats in The Facility. “Het was echter tijd om te veranderen en een nieuwe manier van denken, werken én opleiden naar voren te brengen”, vertelt Jeanette. “WESTSIDE is zowel een werk- als trainingssalon. Het is ontworpen om onze People 4 salonpartners te ondersteunen en te inspireren met professionele kennis en vooruitstrevende creatieve trainingen van (inter) nationale haarartiesten.” De nieuwe academy is gevestigd in de voormalige Verkadefabriek op de Westzijde in Zaandam, die omgebouwd is tot een creatieve hotspot. Het draait er volop om vakmanschap.
Jeanette: “WESTSIDE is bedoeld om de professionele kappers, die met de People 4 merken werken, te ondersteunen. Ze komen om te leren en ontwikkelen hun vaardigheden bij creatieve kappers en opleiders. We zien de nieuwe ruimte van 140 vierkante meter eigenlijk als een denktank: een ruimte waar creatieve en getalenteerde mensen hun ideeën kunnen ontwikkelen en kunnen werken. Het is een smeltkroes waar alles samenkomt.”