De waarde van de game-industrie is in 2020 met bijna 20 procent gestegen en heeft een marktwaarde van 174,9 miljard dollar oftewel 144,306 miljard euro. “Wat een hoop geld”, hoor ik je denken. Hoe komt zo’n bedrag tot stand en is dat een reële waarde?
De waarde van een industrie en onderneming wordt bepaald door de waarde van diverse onderdelen. De game-industrie heeft heel veel data, algoritmen, van jongeren. Dat is ongelooflijk belangrijk en dus daardoor ook zo waardevol. Door inzicht in wat mensen beweegt, kunnen digitale marketingbedrijven heel gericht aanbiedingen doen. Dat scheelt enorm veel tijd of aanbiedingen die niet interessant zijn voor de ontvanger. Dat maakt dat de reële waarde dus wordt bepaald door data, ook wel het nieuwe eigen vermogen van ondernemingen.
De game-industrie is er niet alleen voor spellen, maar heeft ook educatieve elementen. Educatieve games zijn interactief en leuk. Waar een boek of een andere wat ouderwetsere manier van leren vooral eenzijdig is, worden games juist expres interactief gemaakt. Je ontvangt de informatie niet alleen, maar neemt het ook beter op. Omdat het leuk is, ligt de motivatie om door te leren hoger. En de informatie blijft langer en beter hangen.
Door educatieve games heeft de leerstof meer connectie met het echte leven, omdat er wordt geleerd door te ervaren. Zo gebruiken artsen bijvoorbeeld op maat gemaakte games om speciale technieken voor bepaalde operaties onder de knie te krijgen. Piloten en soldaten spelen simulatiespellen en militairen spelen games om strategischer te denken. Wat zou de kappersbranche hiermee kunnen? Gevoelsmatig veel! Denk aan het ontvangen van klanten, basis knip- en kleurtechnieken etc., maar ik zie vooral mogelijkheden bij het trainen van productkennis.
“DOOR EDUCATIEVE GAMES HEEFT DE LEERSTOF MEER CONNECTIE MET HET ECHTE LEVEN, OMDAT ER WORDT GELEERD DOOR TE ERVAREN”
Iets anders wat ik voor de toekomst verwacht bij games is dat de industrie op een verrassende manier gaat deelnemen. Dat kan bijvoorbeeld als een karakter/personage in de game een prachtige haarkleur of outfit heeft. Door op de haarkleur te klikken, popt direct de firma en de naam van de kleur op of het kledingmerk. Hiermee wordt direct aangegeven waar de gewenste producten te koop zijn of bij welke kapsalon de haarkleur kan worden gekregen.
Dit kan doordat de algoritmen vertellen in welke omgeving van je woonadres de desbetreffende kapsalon is gevestigd. Als je nog een slag dieper denkt, dan kan je door door te klikken direct via de website van de kapsalon een afspraak maken. Ik zie dit op termijn zeker gebeuren. Door samenwerking en algoritmen kunnen mooie diensten worden aangeboden die elkaar versterken en de consument op haar wenken bedient.
Innovaties hebben altijd mijn aandacht gehad, omdat deze een beweging in gang zetten waarvan je vaak van tevoren niet weet of het gewenste resultaat zal worden gerealiseerd. Maar eigenlijk is dat ook niet het belangrijkste. Tijdens mijn presentaties ‘Ondernemen richting 2025’ werden de deelnemers aan het denken gezet over de/hun toekomst.
Met deze blog wil ik laten zien dat er veel gebeurt en dat onze industrie ook gekoppeld zal worden met de game-industrie. Het inzetten van data/algoritmen is daar een groot onderdeel van.
Met collegiale groet,
Richard Koffijberg