In eerste instantie vond ik het best verrassend dat Mark van Westerop – iemand die ik ken als een creatieveling pur sang – een businessthema voor deze editie wilde. Maar bij nader inzien was het dat natuurlijk niet. Achter succesvolle, award-winnende kappers staan meestal ook succesvolle bedrijven. Zo ook bij Mark.
In de mainstream media is daar niet altijd aandacht voor. Sowieso krijgt het vak nog altijd niet de erkenning die het verdient. Dat je als kapper met je ambacht wel degelijk een goed belegde boterham kunt verdienen, lees je weinig. Of over de uitdagingen en obstakels die bij het succesvol ondernemen horen… Daar moest dus een thema over komen.
“Net zoals je inspiratie nodig hebt om mooi haar te kunnen maken, zo moet je ook in je ondernemerschap gevoed blijven”, vertelde Mark. Zelf worstelde hij de afgelopen jaren meer dan eens met dat thema. In coronatijd bijvoorbeeld, toen de salons wekenlang dicht moesten blijven. “Je komt allemaal wel eens dingen op je pad tegen waarvan je denkt: wat moet ik nu? Hoe ga ik hier als mens én als ondernemer mee om?”
Hoe Mark dat aanpakte, is inmiddels bekend. “In plaats van op de bank Netflix te gaan kijken, koos ik ervoor om keihard te trainen. Ik wilde alle energie en creativiteit stoppen in mijn shoots voor de Coiffure Award.” De beloning: een Hairdresser of the Year award en toetreding tot de Coiffure Award Hall of Fame.
Anouk Oudkerk Pool
EDITOR IN CHIEF
PS Twijfel je nog of je mee wilt doen aan de Coiffure Award? Of heb je je shoot al gepland? Lees de tips van fotograaf Ivo de Kok en visagist Angelique Stapelbroek, met wie Mark alle winnende collecties heeft gemaakt, in de rubriek INSPIRATION op deze site.
Haar: Mark van Westerop
Fotografie: Ivo de Kok