Steeds meer kappers en consumenten vinden het belangrijk dat hun leverancier of merk op een ethische en maatschappelijk verantwoorde manier onderneemt. Het Ethisphere Institute, een vooraanstaande Amerikaanse denktank, doet daar wereldwijd onderzoek naar en heeft zowel Kao Corporation als L’Oréal uitgroepen tot één van ‘World’s Most Ethical Companies® 2021’.
Het Ethisphere Institute ontwikkelt en deelt ‘best practices’ op het gebied van bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De lijst erkent bedrijven die goede prestaties hebben geleverd op het gebied van transparantie, integriteit, ethiek en naleving van regels (compliance). Het instituut onderzoekt en beoordeelt bedrijven over de hele wereld in vijf categorieën: 1) ethiek en compliance programma’s, 2) maatschappelijk verantwoord ondernemen en verantwoordelijkheid, 3) ethische cultuur, 4) bestuur, en leiderschap en 5) reputatie.
In de categorie ‘Health & Beauty’ zijn vier bedrijven genomineerd, waaronder dus Kao en L’Oréal. In een reactie op de onderscheiding zei Yoshihiro Hasebe, president en CEO van Kao: “We zijn vereerd dat we al 15 jaar op rij worden erkend als een van de meest ethische bedrijven ter wereld. We mogen echter nooit tevreden zijn met de status quo. Wat vandaag voor ons heeft gewerkt, zal in de toekomst misschien niet meer werken. Dus moeten we altijd streven naar verbetering.”
Foto: Goldwell